1.دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است
*این خدمات باید تا حد امکان محترمانه ،صادقانه،عادلانه،سریع و فارغ از تبعیض باشد.شرایط خاص بیمار (کودک ناشنوا،زبان بیگانه و...)در نظر گرفته شود.مبتی بر دانش روز،منافع بیمار و امکانات و شرایط مناسب و به دور از درد و رنج باشد.در شرایط اورژانس فارغ از الزام به تامین هزینه و یا،همراه با فراهم سازی زمینه انتقال به مراکز مناسب دیگر باشد.
2.اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار بگیرد.
اطلاعات شامل:
*هزینه های احتمالی
*بیمه های تحت پوشش
*نام و مسئولیت اعضاء کادر درمان
*مفاد منشور حقوق بیمار
*نقاط ضعف،قدرت و عوارض احتمالی روش درمان در خصوص درمان های جایگزین
*نحوه دسترسی به پزشک معالج
*آموزش های لازم در ارتباط با بیماری
*تصاویر اطلاعات ثبت شده در پرونده
3.حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار باید محترم شمرده شود
*بیمار در موارد ذیل حق انتخاب دارد:
درخواست برای انتخاب پزشک معالج و انجام آن در صورت امکان
*انتخاب مرکز خدمات دهنده امور تشخیصی و درمانی و نظرخواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور
*شرکت در پژوهش
*قبول یا رد درمان پیشنهادی پس از آگاهی غیر از موارد اورژانسی به صلاحدید پزشک
*زمان کافی جهت تصمیم گیری و انتخاب در صورت عدم وجود خطر
4.اصل رازداری و احترام به حریم خصوصی بیمار رعایت شود
*باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود و امکانات لازم بدین منظور فراهم شود.فقط بیمار،گروه درمانی و افراد قانونی مجاز حق دسترسی به اطلاعات بیمار را دارند.
*همراهی فرد معتمد در مراحل تشخیصی حق بیمار است مگر این که خلاف ضرورت پزشکی باشد.
5.دسترسی به نظام کارامد رسیدگی به شکایات حق بیمار است
*بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود،بدون اختلال در کیفیت خدمات دریافتی به مقامات ذیصلاح شکیت کند و از نتیج شکایت خود در مراجع ذیصلاح آگاه و پس از رسیدگی از همان طریق مطلع گردد
(رعایت حقوق کارکنان از جانب مراجعین،به منظور امکان دریافت خدمت مناسب،امری اجتناب تاپذیر است)