رفتن به محتوای اصلی
x

منشور حقوق بیمار

1.دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است

*این خدمات باید تا حد امکان محترمانه ،صادقانه،عادلانه،سریع و فارغ از تبعیض باشد.شرایط خاص بیمار (کودک ناشنوا،زبان بیگانه و...)در نظر گرفته شود.مبتی بر دانش روز،منافع بیمار و امکانات و شرایط مناسب و به دور از درد و رنج باشد.در شرایط اورژانس فارغ از الزام به تامین هزینه و یا،همراه با فراهم سازی زمینه انتقال به مراکز مناسب دیگر باشد.

2.اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار بگیرد.

اطلاعات شامل:

*هزینه های احتمالی

*بیمه های تحت پوشش

*نام و مسئولیت اعضاء کادر درمان

*مفاد منشور حقوق بیمار

*نقاط ضعف،قدرت و عوارض احتمالی روش درمان در خصوص درمان های جایگزین

*نحوه دسترسی به پزشک معالج

*آموزش های لازم در ارتباط با بیماری

*تصاویر اطلاعات ثبت شده در پرونده

3.حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار باید  محترم شمرده شود

*بیمار در موارد ذیل حق انتخاب دارد:

درخواست برای انتخاب پزشک معالج و انجام آن در صورت امکان

*انتخاب مرکز خدمات دهنده امور تشخیصی و درمانی و نظرخواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور

*شرکت در پژوهش

*قبول یا رد درمان پیشنهادی پس از آگاهی غیر از موارد اورژانسی به صلاحدید پزشک

*زمان کافی جهت تصمیم گیری و انتخاب در صورت عدم وجود خطر

4.اصل رازداری و احترام به حریم خصوصی بیمار رعایت شود

*باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود و امکانات لازم بدین منظور فراهم شود.فقط بیمار،گروه درمانی و افراد قانونی مجاز حق دسترسی به اطلاعات بیمار را دارند.

*همراهی فرد معتمد در مراحل تشخیصی حق بیمار است مگر این که خلاف ضرورت پزشکی باشد.

5.دسترسی به نظام کارامد رسیدگی به شکایات حق بیمار است

*بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود،بدون اختلال در کیفیت خدمات دریافتی به مقامات ذیصلاح شکیت کند و از نتیج شکایت خود در مراجع ذیصلاح آگاه و پس از رسیدگی از همان طریق مطلع گردد

 

(رعایت حقوق کارکنان از جانب مراجعین،به منظور امکان دریافت خدمت مناسب،امری اجتناب تاپذیر است)